ARGOLIDA : NAFPLIO. CASA VENEZIANA |
A S K L I P I I O N : Epidavros (Santuari d'Epidaure).
Epidavros,
la dòrica, que ja fou citada per Homer a la Ilíada com a “Epidaure de les bones vinyes”. Es sabut que el vi fa salut.
Fou més famosa pel seu santuari d'Asclepi que per a fets polítics o militars remarcables.
El santuari fou el principal lloc de guariment, hospital i "escola" de metges i guaridors de tota l'Antiguitat.
En honor a Asclepi -patró dels metges- es celebraven en el
recinte els Asklepieia, Jocs Panhel·lènics que es celebraven cada 5 anys i que
incloïen jocs atlètics, curses de cavalls i concursos de poesia.
El
seu màxim esplendor l’assolí a l’època hel·lenística i decauria sota la dominació
romana després de la seva destrucció per Sul·la (87 a.C).
A l’entrada del recinte
tenim una fotofix de la Grècia actual: unes taquilles d’alta tecnologia
plantades al mig del bosc que no tenen camí d’anada ni de tornada. Es a dir, la
Grècia actual que no sap d’on ve ni a on va.
Al museu crida l’atenció
els motlles de guix que es feien servir per a fer les escultures de bronze. Les
peces finals són al Museu Arqueològic d’Athina.
El teatre és extraordinari
per la seva dimensió, conservació, acústica i pel paisatge que enmiralla les
seves 135 fileres de seients. Obra de Policlet el Jove.
Tot d'una, engega un concert improvisat de música clàssica, al bell mig del semicercle del teatre, interpretat per una colla de "torrats" a plé sol i sota uns 40º C. Unes sonates de Vivaldi ben executades, exciten els pocs visitants que, escampats per les grades, aplaudeixen eufòricament com si es tractés de la Filarmònica de Berlin... reaccions de gent que fan Humanitat.
Llegir a la filera 135 del
teatre sota un bri d’ombra de roure: Indro Montanelli 203-205 (El Teatre) 209-215 (Els tres grans de la tragèdia) 217 (Aristòfanes i la sàtira política)
Estadi, Palestra i Odeó. Seu
remarcable del Jocs Panhel·lènics.
Tholos amb les
inscripcions dels noms dels que es guarien al santuari. També de Policlet el
Jove i amb capitells corintis.
Temple d’Asclepi.
Stoà i l’Abation on es
col·locaven els malalts.
Indro Montanelli 229-233
(D’Asclepi a Hipòcrates).
M Y K I N E S : M I C È N E S
Dins del túmul de la tomba apareix la Clitemnestra que dibuixa Sòfocles, la d’una dona que no és un monstre maligne de per se, però sí una dona que és una amenaça permanent i que pot desfermar una fuetada destructiva sobre la ciutat i de la que cal fugir.
M Y K I N E S : M I C È N E S
Micènes fou un dels llocs clau de la història grega i serà a Micènes on acabarem el recurregut per Grècia.
A la plana de l’Argòlida es retroba l’escenari real dels personatges de l’epopèia troiana
cantats per Homer i Eurípides : Mykines (Micènes). Una fortificació, que es confon amb el paisatge, i que,
envoltada de turons de poca alçada i de pedregar fosc, s’alça majestuosa.
En aquest punt no es pot evitar l’emoció que produeix arribar al
paratge que inicia l’esclat del món grec; una de les tres potes
que han conformat, amb Jerusalem i Roma, la nostra cultura i civilització; el
cim del turó de Mykínes, la “Ciutat rica en or”, com descriu Homer.
D’aquesta ciutat pren el nom la Cultura Micènica que dominarà
l’escenari grec, del 1600-1100 a.C aprox, i que correspon a la fundació d’una societat aristocràtica militar que
serà la fundadora dels déus del Panteó Olímpic.
MICÈNES: Planol de
la ciutat i de les seves muralles
Les millors peces d'art micèniques cal gaudir-les en el meravellós Museu Arqueològic d'Athína i no pas en el modestíssim museu de Micènes. La primera experiència, però, es gaudeix precisament en sortir d'aquest petit museu tot fent un lent i cerimoniós camí cap a la Porta dels Lleons.
Palplantar-se davant de la Porta dels Lleons (1), fitada per un mur a l’esquerra i una
torre a la dreta, corpren vivament en veure la
monumentalitat dels 4 monòlits d’unes 20 tones de pes i els lleons custodiant
el triangle de descarrega, símbol de Micenes. Els lleons tenen la
cara escapçada, però que de no estar-ho haurien mirat amb ulls ferotges la cara del viatger o del intrús, infonent-li respecte i solemnitat.
Quin
millor lloc que aquest per a endinsar-se en la sàvia ironia, erudita i punyent,
del company de viatge...
Indro
Montanelli : 29-34 (Els Aqueus) 35-39
(Hòmer)
Creuada
la porta i entrats al recinte un hom es trasllada a 3.500 anys enrere, i un hom
sent els esperits dels Àtrides donant la benvinguda: Atreu, Agamèmnon i el seu
germà Menelau, amb les seves respectives esposes, Clitemnestra i Hel·lena, la
sacrificada Ifigènia, el traïdor Egist, i Orestes amb la seva germana Electra.
Una
família que, mercès a la descoberta de Schliemann, deixaren de ser mitologia
per convertir-se en personatges reals tot quedant enregistrats en l’èpica grega
de la guerra de Troia i la Ilíada d’Homer, i en arquetips de la tragèdia grega
en mans d’Eurípides com a conseqüència de llunyanes malediccions.
Aquesta
dinastia d’herois aqueus tindria un final tràgic, com no podia ser altrament, a
mans dels Heràclides, i que, amb les successives invasions dòriques, encetà una
nova època de la història grega, l’Edat Fosca (s. X a s. VIII a.C).
La
història tràgica dels Àtrides capgira el cap mentre hom es va endinsant pels
carrers de l’Acròpoli. A la dreta de la Porta dels Lleons es troba el Primer cercle de tombes reials (2) que
foren descobertes per l’afortunat i visionari Schliemann on va poder
desenterrar el famós tresor de Mykínes, la màscara d’or d’Agamèmnon, i altres
rics aixovars mortuoris, exposats en el Museu Arqueològic d’Athína, que
envoltaven 19 esquelets entre homes, dones i nens.
A
l’extrem nord de l’Acròpoli el vent bufa fort i duu a imaginar els Àtrides fent
una passejada amb els pèplums femenins o amb els quitons i els himations
masculins a mercè del vent fent volar els vestits cap enrere, arrapant el
teixit al cos, marcant les formes sinuoses i gràcils...
...Hel·lena es
presenta davant Paris, turgent i bella,
mentre la temptació irrefrenable de Paris de raptar-la, esperonat per tan sensual provocació, encendrà una guerra amb Troia de 10 anys i de la que Homer n'escriurà la Il·liada, llibre fundacional de Grècia i d’Occident.
Al
lloc més alt de l’Acròpoli domina l’escenari, el Mègaron (8), veritable niu àligues, del que es conserva la seva
planta amb les bases de les columnes i la seva distribució. Es
fa extremadament fàcil imaginar com, a la sala del tron, Agamèmnon, Menelau,
Ulisses, Ajax i els altres herois grecs van preparar l’atac a Troia, la mítica
ciutat asiàtica, emmurallada en un punt clau dels Dardanels, que controlava el
comerç i l’accés a les riques terres del Quersonès, que fou idealitzada pels
aqueus amb el mite dels Argonautes i el Velló d’Or.
Tombes reials del 2º cercle: les
anomenades tombes de Clitemnestra i d’Egist. La primera és la tomba de Clitemnestra s. XIII
a.C, totalment reconstruïda.
La
tomba inspira erotisme i psicoanàlisi. L’estructura simula un paral·lelisme amb
el procés de reproducció i de germinació de la vida. Això és que el passadís
d’entrada seria el penis que s’adreça a la cavitat uterina, representada per un
triangle al llindar de la porta, que correspon al clítoris.
La
representació genital es completa en el seu interior amb la forma de mamella de
la cúpula enterrada sota el túmul que corona la cavitat mortuòria. Un clar
símbol del retorn a la terra sota la protecció del claustre matern.
Dins del túmul de la tomba apareix la Clitemnestra que dibuixa Sòfocles, la d’una dona que no és un monstre maligne de per se, però sí una dona que és una amenaça permanent i que pot desfermar una fuetada destructiva sobre la ciutat i de la que cal fugir.
També es fa real la
Clitemnestra d’Eurípides, on la dona tampoc és un èsser maligne de per se, sinó
que ho és tan bon punt s’adjudica voluntats exclusives dels homes.
La tomba d’Agamèmnon, descoberta per
Schliemman, i saquejada amb anterioritat, és una obra mestre de l’arquitectura
micènica. És la més gran i espectacular de les tombes, amb una magnífica
reconstrucció del túmul i una porta d’accés precedida per un passadís de 36 x 6
m.
La
cúpula interior és d’una gran perfecció. Al costat de la sala hi ha una cambra
esgarrapada a la roca que roman tancada i no s’hi pot accedir. Per a uns es la
cambra reial i per a d’altres la cambra del tresor.
Els
capitells de la porta d’entrada són al Museu Pergamon de Berlín.
Aquests tombs per Grècia, penjats al blog, han volgut ser un petit homenatge als grecs
d’avui... grecs empaitats pels deutes i els ofegs. És cert que han estirat més el braç que
la màniga, però tenint en compte el seu passat, hauriem de ser més clements amb els seus “pecats”
presents.
L’historiador Henry J. Maine (1822-1888) digué una vegada :
DEIXANT DE BANDA LES FORCES
CEGUES DE LA NATURA, TOT ALLÒ QUE CREIX EN LA VIDA DE LA HUMANITAT ÉS D’ORIGEN
GREC.
Albert Anguera Bosqué i JM Serra Muñoz agraeixen la teva atenció. |
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada